Tuesday, October 20, 2009

Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung.(GPMS)




SEDAR atas perlunya disatukan tenaga sekalian pelajar Melayu di semenanjung Tanah Melayu
SEDAR akan kemunduran kami di alam pengetahuan
SEDAR atas kewajipan kami untuk meninggikan darjat pengetahuan bangsa
SEDAR bahawa maju mundur, kaya miskin dan hina mulianya bangsa itu terletak di tangan kami



1.PAT GPMS pada tahun ini harus melihat semula hala tuju gpms,bersandarkan mukadimah di atas jelaslah bahawa dalam menyatupadukan pelajar-pelajat Melayu masih memerlukan usaha yang lebih jitu lagi.Nasib dan takdir telah menentukan bahawa dunia politik Melayu amat sukar untuk bekerjasama apatah lagi untuk bersatu padu.Hal ini memerlukan gpms merenung kembali agar penyatuan tenaga seluruh pelajar Melayu dapat dilaksanakan.

2.Bahkan gpms harus meneruskan program-program yang dapat membantu meningkatkan pencapaian pendidikan pelajar-pelajar Melayu.Pelajar-pelajar Melayu di luar bandar dan juga di bandar-bandar memerlukan gpms bergerak dengan lebih aktif lagi.

3.Justeru itu gpms kebangsaan harus menilai setakat manakah program-program yang dilaksanakan telah dapat membantu pendidikan anak-anak Melayu.

4.Lebih utama lagi,gpms kebangsaan harus menilai semula akan pencapaian dan sejauhmanakah perjuangan gpms kini selari dengan mukadimah gpms.


BERPENDAPAT bahawa GABUNGAN PELAJAR MELAYU SEMENANJUNG wajiblah didirikan dengan tujuan menjaga hak-hak, mengemukakan segala permintaan dan memperbaiki keadaan pelajar-pelajar Melayu dari segenap lapisan.

BERIKRAR “Dengan hati yang suci murni, kami pelajar-pelajar Melayu Semenanjung Tanah Melayu bersatu berdasarkan Keislaman dan Kebangsaan; berjuang dengan berani kerana benar untuk meninggikan darjat pengetahuan bangsa sebagai syarat mencapai kemajuan dan kemuliaan bangsa Melayu”



5.Seterusnya ahli-ahli gpms sewajarnya mempertahankan agama Islam ,mempertahankan hak-hak Melayu seperti yang terkandung dalam perlembagaan persekutuan dan seterusnya menjunjung prisip-prinsip rukun negara.

6.Akhirnya pada PAT pada tahun ini,ahli-ahli gpms sewajarnya menerima setiap keputusan yang ditentukan oleh para perwakilan."Belajar Terus Belajar"

No comments: