Tuesday, July 3, 2007

Dasar ekonomi baru dan debat perdana rtm.

Dasar ekonomi baru satu gagasan yang didebatkan dalamdebat perdana rtm,para ahli panel telah mengupas isu tersebut dengan penuh komitmen.Namun bagi penulis Deb merupakan satu perencaan yang bijak dalam mengisi dan membina kemakmuran negara.

Deb merupakan cabang kepada hak istimewa orang Melayu,bahkan rakyat Malaysia memahami akan hakikat itu.Deb tidak menzalimi kesejahteraan kaum-kaum lain.Deb membantu memacu kemajuan orang Melayu,di samping memakmurkan orang bukan Melayu.

Lantaran itu Deb bukanlah tongkat sakti orang Melayu,orang Melayu tidak salah mendapat tongkat,kerana tongkat itu haknya.Namun jika kurang bijak,tongkat itu tidak dapat dimanfaatkan.

Sehubungan itu konsep Deb merupakan satu kebijaksanaan kepada pencentusnya.Betapa pencentusnya bijak mengatur strategi pembangunan negara dan rakyat.Deb tidak menzalimi sesiapa,hanya yang kurang mengerti yang menyatakan Deb itu sesuatu ketidakadilan.

Justeru itu tidak salah sebagai orang Melayu,penulis mahu konsep Deb ini dan tongkat ini dilaksanakan sampai bila-bila,kerana itu hak,bukan satu permintaan.Selagi ianya tidak menzalimi kaum-kaum lain di negara ini.Di sini ada orang cina yang kaya raya,ada orang india yang berniaga besar-besaran.Deb dan hak istimewa orang Melayu tidak mengusik dan mengganggu mereka membina kemakmuran dan kekayaan.Rakyat jelata memahami ini,cuma ada segelintir golongan yang cuba memanipulasikan akan konsep Deb ini.

Terima kasih kepada umno,kerana kepimpinan umno memahami dan bijak dalam membangunkan kemajuan orang Melayu dan rakyat negara ini.Salahkah memuji kebijaksanaan kepimpinan umno dan BN,ada sesiapa yang tidak bersetuju akan pujian ini,jika ada ,kenapa tidak bersetuju.

Namun semuanya bergantung kepada kuasa,jika ada kuasa semuanya dapat direncanakan dengan sempurna,jika tiada kuasa,rencana itu hanya menjadi mimpi-mimpi.

No comments: