Monday, August 4, 2008

Negara Islam.


Sejarah telah membuktikan bahawa Malaysia ini sistem pemerintahannya terletak di bawah sistem demokrasi raja berpelembagaan.Sejak merdeka hingga kini Malaysia telah bergerak dan mencipta kejayaan.Namun adakah Malaysia ini bukan negara Islam atau bolehkah Malaysia ini menjadi sebuah negara Islam.Polemik mengenainya telah lama wujud,bahkan Pas agak sinonim mengenai -Negara Islam-(lihat di bawah)
Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengkhianati amanah Allah dan Rasul SAW dan juga janganlah kamu mengkhianati amanah-amanah yang dipercayakan kepada kamu sedang kamu mengetahuinya.”
Ayat ini bermaksud semua amanah, termasuk menegakkan hukum Allah SWT di dalam Negara Islam. Terdapat banyak lagi ayat-ayat al-Quran yang memberi makna tersebut. Al-Imam Muslim meriwayatkan di dalam syahihnya yang bermaksud:
“Dari Abi Zarr RA, katanya: ‘saya telah berkata kepada Rasulullah SAW, Wahai Rasulullah, mengapa tidak melantik saya (memegang jawatan pemimpin), lalu ia menepuk bahu saya dengan tangannya kemudian ia bersabda, wahai Abu Zarr, awak seorang yang lemah, ia adalah amanah dan di akhirat nanti ia membawa kehinaan dan penyesalan kecuali orang yang mengambilnya dengan sebenar dan menunaikan kewajipan yang diamanahkan kepadanya.
Lantaran itu adakah Malaysia sebagai negara Islam itu hanyalah satu polemik sahaja,atau sadu perjuangan dan wadah yang akhirnya mahu dicapai?Lantaran itu adakah ianya boleh dicapai atau persepsi mengenai -Negara Islam- itu masih menjadi polemik dan perbincangan akademik.
Justeru itu jika umno dan pas bergabung atau diwujudkan satu parti politik Islam di negara ini adakah -Negara Islam- itu akan menjadi kenyataan atau negara Islam itu hanyalah impian bahan politik sahaja.Namun adalah lebih harmoni jika semua rakyat negara ini menerima konsep pemerintahan negara Islam.Islam itu membawa kesejahteraan dunia dan akhirat.Masa jugalah yang menentukannya.


No comments: