Wednesday, December 6, 2006

Kebebasan suara di menara gading.

Apabila berkata mengenai universiti bertaraf dunia,pasti potensi universiti di negara ini berada dalam kedudukan yang belum dibanggakan,apatah lagi penilaian itu dibawa oleh sebuah organisasi yang asing mengenai wadah budaya negara ini.

Pelbagai ciri boleh diutarakan dalam memupuk tahap univsersiti bertaraf dunia-sama ada mutu dan kualiti siswazahnya,tahap kualiti pensyarahannya,bilangan kursus dan pelajar dan penyelidikan yang dilaksanakan oleh universiti itu.

Namun ada pendapat yang menyatakan kebebasan bersuara di universiti tempatan merupakan salah satu punca yang membawa ke arah status yang kurang memuaskan.Minda dan daya intelektual tertutup akibat suara idea dari menara gading dikunci,dan kunci itu berkaitan dengan Auku.

Namun dalam satu wawancara di rtm1,profesor diraja ungku Aziz lebih mengaitkan keproduktif sesebuah universiti itu lebih penting dalam menilai tahap kecemerlangan sesebuah universiti.Maknanya-siswazah yang produktif dan dapat menambahbaikan kemajuan negara dan masyarakat dijadikan ukuran kualiti sesebuah universiti.

Lantaran itu,kebekuan siswa dalam membicarakan sesuatu isu dikaitkan dengan Auku,bahkan Auku telah mematikan daya fikir siswa.Namun penyataan ini ada pro dan kontranya.

Sehubungan itu bagaimana pandangan siswa dan warga universiti tempatan mengenai islam hadhari dan rmk-9 dan modal insan,setakat mana kejituan harapan perdana menteri dalam membangunkan rakyat menuju wawasan 2020.

Auku tidak menyekat suara dari menara gading,cuma yang bersuara itu harus bijak dan memahami akan isu yang disuarakan.-usah bekukan minda-bersuaralah demi kesejahteraan Malaysia.

No comments: