Tuesday, December 5, 2006

Mahasiswa Melayu dan kiasu

Jika betul kaum Melayu tidak kiasu,dan untuk maju orang Melayu perlu kiasu,lantaran itu adakah mahasiswa Melayu di universiti kiasu atau lesu.Jika lesu,kenapa dan mengapa,jika tidak apakah alasannya.

Namun penulis lebih menyatakan bahawa lepasan mahasiswa Melayu memanglah tidak kiasu bahkan lesu.Walaupun dididik di universiti,namun mereka gagal untuk membawa diri mereka bersaing dengan persekitaran saingan yang ada.

Masalah pengangguran di kalangan mereka membuktikan mereka tidak kiasu dalam berhadapan dengan situasi semasa.Bahkan sebahagiannya pula tidak faham akan kepentingan mereka untuk bersikap kiasu.

Sehubungan itu juga,ketidakkiasuan mahasiswa Melayu ini berlaku kerana niat dan tujuan mereka menimba ilmu di universiti gagal dihayati dengan betul.Angka-angka menunjukkan bilangan lepasan mahasiswa Melayu semakin meningkat,namun apalah maknanya jika bilangan lepasan itu tidak mampu menjana kendirinya untuk memacu kemajuan diri,bahkan kerajaan terpaksa pula melaksanakan beberapa program untuk memperkasakan mahasiswa itu sendiri.

Justeru itu siapakah yang bertanggungjawab untuk mengkiasukan mahasiswa Melayu?

No comments: