Monday, February 19, 2007

Khalwat atau menghampiri zina.

Menteri berkenaan Datuk Mustapa Mohamed berkata kementerian itu komited untuk mengatasi masalah berkenaan.

Katanya daripada 3,818 kesalahan yang dilakukan pelajar IPT dari 1971 hingga 2006, kes khalwat adalah yang paling tinggi melibatkan 735 kes, diikuti dengan penyelewengan akademik sebanyak 632 kes, mencuri (332), membawa nota sewaktu peperiksaan (270), kesalahan lalu lintas (212) dan penyalahgunaan dadah (107


Berdasarkan penyataan di atas kes khalwat begitu tinggi berlaku di kalangan pelajar universiti ,bagaimana pula dengan kes khalwat di luar sana?

Setakat ini mufti Perlis hanya mencadangkan agar sesuatu tindakan harus diambil agar kes khalwat dapat ditangani dengan wajar.Apakah kes khalwat tidak berkaitan dengan umum,sedangkan sekiranya kes khalwat itu dilakukan oleh pelajar universiti secara tidak langsung ianya telah menjejaskan nama baik sesebuah univsersiti.

Lantaran itu sudah tiba masanya mufti Perlis bangkit untuk mengatasi malasah khalwat ini serta gejala sosial yang lain,berpolemik bukanlah satu wadah yang berkesan ,namun bertindak adalah lebih berkesan.

Usah menunggu terlalu lama,gejala khalwat yang berlaku di kalangan generasi Islam harus dibanteras segera.Mufti Perlis harus bertindak segera,bukan sekadar berwacana sahaja.

Andaikata dicadangkan istilah khalwat itu diganti kepada salahlaku menghampiri zina,apa pandangan mufti Perlis.

No comments: