Wednesday, January 31, 2007

Kepepimpinan yang telus dan tulus.

Berkata tentang telus dan tulus,secara umumnya,ada segelintir masyarakat di negara ini suka berbual-bual dan berbincang serta berdiskusi mengenai telus dan tulus.Namun amatlah kurang wajar jika "telus dan tulus" itu dipolemikkan.

Lantaran itu secara maknanya tulus ialah ikhlas hati,jujur dan terus terang,bersih dan suci,manakala telus pula bermakna celus,berlubang atau tembus,maknanya telus itu hendaklah sesuatu yang ada kewibawaan dan tidak dapat dicelahi atau ditembusi oleh sesuatu yang mengakibatnya sesuatu itu menjadi tidak asli dan boleh dipertikaikan kewibawaannya.

Lantaran itu menarik juga difikirkan betapa tulusnya hasrat parti pembangkang DAP untuk tidak bekerjsama dengan Pas pada pilihan raya umum akan datang.Bahkan ketulusan itu haruslah disambut dengan tulus juga oleh Pas kerana ketelusannya untuk membina Negara Islam.

Sehubugan itu DAP tidak mahu bekerjasama dengan Pas,Pas pula setakat mana tulusnya menerima Islam Hadhari,jika Pas tulus menerima Islam Hadhari sudah pasti pas tidak akan bertanding pada pilihan raya akan datang.

Pas sebuah parti yang berlatarbelakangkan agama Allah,sudah pasti akan lebih tulus,jika mampu memboikot pilihan raya di Batu Talam,pasti juga akan memboikot pilihan raya umum akan datang.Bahkan tulusnya pemboikotan itu kerana pas masih kurang yakin dengan kewibawaan SPR.Maknanya ketulusan pas akan memberik peluang kepada BN dan Dap untuk bertanding.Penyokong pas sudah tentu bolehlah duduk di rumah dan menunggu siapa akan menang.Inilah ketulusan.

Lantaran itu telus dan tulus akan bersandarkan hujah berfakta dan bukannya persepsi semata-mata.Jika hanya persepsi sudah pasti ianya tidak tulus dan telus.Para pengundi juga harus memilih parti yang telus dan tulus,jika tidak mereka juga akan bersubahat menyebalahi ketidaktelusan dan ketulusan.

Kerajaan kepepimpinan Pak Lah membawa mesej modal insan-Islam Hadhari,dan pas pula mahu akan sistem pemerintahan negara islam dan undang-undang hudud.Pas mesti telus dan tulus dan tidak boleh berkompromi dengan mana-mana kelompok dalam hal pembinaan sistem negara Islam dan undang-undang hudud.

Penceramah-penceramah di surau-surau atau di mana-mana sahaja haruslah telus dan tulus,jika tidak ianya akan membawa kepada fitnah atau situasi membuta tuli.Petikan-petikan daripada Al-Quran dan al-hadis hendaklah digunakan bersandarkan sesuatu yang telus dan tulus,bukannya sesuatu yang boleh dihujahi penyataannya.

Sehubungan itu telus dan tulus ini amat penting.Rakyat yang sering bermain-main dengan keraguan dan persepsi adalah rakyat yang mempunyai masalah minda.

-justeru itu adakah pas akan memboikot pilihan raya umum akan datang?

-adakah Malaysia sebuah negara islam.

-benarkah pas akan mengubah perlembagaan persekutuan jika berjaya mendapat undi mejoriti.

-adakah DAP benar-benar tidak akan bekerjasama dengan pas pada pilihan raya umum akan datang.

No comments: