Monday, November 27, 2006

Demokrasi di Malaysia.

Demokrasi di Malaysia,satu topik yang selalu diperdebatkan,bagi penulis negara ini mengamalkan demokrasi secara bijak,sebab itulah negara ini terus memacu kemajuan dan sejahtera sejak merdeka hingga kini.

Namun pendapat di atas tentu tidak dipersetujui oleh sebahagian pembaca,namun hakikatnya demokrasi di negara ini tetap luhur dan rakyatnya sejahtera.Setakat ini pihak-pihak yang menyatakan negara ini kurang mengamalkan demokrasi merupakan kelompok atau individu yang tidak diterima oleh majoriti rakyat negara ini.

Kelompok ini memang kecewa kerana suara mereka tidak mendapat sokongan majoriti rakyat.Namun penulis berharap negara ini dapat membuka lebih ruang kepada media sama ada media bertulis,elektronik dan maya untuk menyatakan pandangan agar rakyat lebih terbuka mindanya.

Lantaran itu juga memandangkan negara ini mempunyai bentuk rakyat yang majmuk sudah pasti beberapa akta harus diteruskan untuk memelihara keharmonian negara.

Seterusnya amat wajar juga difikirkan semula memandangkan negara ini menuju rakyat berminda kelas pertama,maka boleh difikirkan semula media elektronik diberikan peluang kepada semua pihak untuk menyatakan hasrat dan cita-citanya.Hal ini boleh difikirkan oleh pihakberwajib setelah melihat kesan buruk dan baiknya.

Sejahtera Malaysia.

No comments: