Monday, November 13, 2006

Murtad!!!??? MasyaAllah.

Persoalan murtad sejak dulu lagi,telah menjadi isusensitif di kalangan penganut agama Islam,namun halini didakwa tetap berlaku hingga kini,walaupun tiadabukti yang kukuh dan jitu dan boleh dipercayai.

Bahkan kerapkali juga ada orang mendakwa mengetahuiakan punca dan sebab-sebabnya. Namun tindakan dalammengatasi masalah tersebut tidak pernah dilaksanakan, perlembagaan persekutuan memangmelindungi akan kedudukan agama Islam sebagai agamarasmi negara ini,namun ia tidak mampu untuk memelihara iman atau akidah seseorang.Akidah seseorang itu ada yang kuat dan ada yang lemah.

Setakat ini hanya mufti perak yang sanggupmenjaga dan mengambil tahu akan kedudukan akidah penganut agama Islam dan pihak kerajaan tetap tegasmemelihara akan hak agama Islam dalam perlembagaan.

Namun orang Islam tidak memainkan peranan yang bijakdan bersungguh-sungguh dalam memastikan akidah saudarase-Islamnya terpelihara.Ada di kalangan Orang Islam mahu tunjuk -hero-nyamereka( dengan berkumpul dan menunjukperasaan,sedangkan akidah saudaranya terumbang ambing.

Saya mencadangkan agar badan pewakilan pelajar di universiti berjumpa dengan pihak berwajib untukmelihat situasi murtad ini.Seterusnya melaksanakan beberapa modus operandi dalam menangani isu murtad. Memanglah penulis kecewa apabila mendengar ada muslimyang mahu keluar dari akidah Islam, namun amat menyedihkan orang Islam hanya tahu marah-marah tetapitidak bijak untuk melaksanakan beberapa tindakandalam mengatasi masalah tersebut.

Hingga kini penulis masih belum mendapat data-datamuslim yang murtad secara sah dan boleh dipertanggungjawabkan.

No comments: