Friday, January 12, 2007

Gendang perang sudah dicanang.

Pilihan raya kecil di Batu Talam ,bakal bermulanya canang gendang perang pilhan raya.Kemenangan Barisan Nasional dengan pencapaian yang baik dan seterusnya memacu pembangunan negara sehingga pada tahun ini genanplah kemerdekaan negara yang ke 50 tahun.

Namun walaupun kepepimpinannya diterajui oleh orang Melayu sebagai perdana menteri,namun parti pembangkang Melayu iaitu Pas sudah memacu gendang perang.

Strategi yang digunakan oleh mereka biasanya menarik hati pengundi Melayu,namun tetap kecundang kecuali di kelantan.(sebab tuan guru masih mampu menarik hati pengundinya)

Antara strategi yang digunakan ialah,

1.gunakan agama-bangkitkan isu dosa dan pahala.
2.gunakan isu rasuah-tapi fakta rasuah tidak dijelaskan dengan bukti.
3.pengundi hantu,dan ketelusan suruhan jaya piliharan raya-namun agen petugas pas itu tidak cerdik dan dungu dalam mengendali satu agenda pilihan raya.
4.tutupkan mata rakyat dengan kemakmuran negara,bangkitkan isu harga minyak,tol atau kos barangan yang meningakat,sedangkan orang Islam itulah yang menerima banyak subsidi dari kerajaan.

5.serang peribadi pemimpin

Justeru itu stragtegi di atas boleh menggugah komitmen kerajaan,rakyat dan pengundi terpaksa bijak dalam membuat pilihan yang tepat.

Sehubugan itu,jadilah seperti pengundi cina ,bijak memilih kuasa,dan tahu apa itu kuasa.

No comments: