Wednesday, June 25, 2008

Hadis Riwayat Muslim.








Salam sejahtera pembaca budiman dan diharapkan para mahasiswa selamat menerima siswa-siswa baru,dan sambutlah kehadiran mereka dengan penuh misi dan visi yang membina pembangunan dan martabat ummah.

Pada kesempatan ini marilah sama-sama para pembaca menilai sejenak maksud hadis berikut,

-daripada Abu Hurairah R.A meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:barang siapa melepaskan salah satu kesusahan dunia seorang mukmin,maka Allah akan melepaskan salah satu kesusahannya di hari kiamat.Barang siapa memusnahkan orang yang sedang dilanda kesulitan,maka Allah akan memudahkannya di dunia dan di akhirat.Barang siapa menutup aib seorang muslim,maka Allah akan menutup aibnya di dunia dan di akhirat.Allah menolong hamba-Nya selama hamba itu menolong saudaranya.-

(Riwayat Muslim)

Berdasarkan maksud hadis di atas penulis berpendapat bahawa,

-sejak merdeka kerajaan telah banyak membantu rakyatnya yang sudah terutamanya golongan miskin,bahkan golongan menengah rendah pun dibantu oleh kerajaan pemerintah.

-kini walaupun kos barangan dan minyak petrol meningkat,kerajaan tetap juga mencari jalan untuk meringankan bebanan rakyatnya terutamanya kaum Melayu Islam khususnya dan rakyat umumnya.

-kerajaan menggunakan subsidi untuk melepaskan atau meringankan bebanan rakyat.

Jelasnya kerajaan memerintah masih tetap melaksanakan tugasnya berdasarkan hadis di atas.

Namun begitu bagaimana tugas rakyatnya pula;

-adakah rakyatnya berusaha untuk membantu meringankan bebanan pihak kerajaan atau tetap mendesak itu dan ini?

-adakah patut rakyat menghalang ceo untuk mendapat upah yang tinggi atas daya usaha mereka,sedangkan ceo juga ada haknya juga untuk menikmati kenaikan upah.

-setakat mana pula rasa terima kasih rakyat kepada petronas yang selama ini membantu kemudahan kehidupan rakyat Malaysia?
Persoalan di atas jawablah dengan tenang dan hati yang jujur.Jelasnya waktu susah sama-samalah susah,waktu senang sama-samalah senang.Lantaran itu hanya jiwa yang tenang akan menikmati keindahan dan rahmat Allah.Bagaimana pula dengan para pembaca?

No comments: