Wednesday, June 11, 2008

Mentaliti Percuma.







Mentaliti percuma,begitu mudah kehidupan,jika semuanya mahu subsidi,dan semuanya jika boleh mahu percuma.Pada hakikatnya tiada yang percuma di dunia ini.Namun ketika ini dapat dilihat bagaimana rakyat negara ini yang semakin bijak terlalu mahu akan kehidupan yang percuma dan subsidi.
Walaupun subsidi dan percuma itu hak kerajaan,namun mana-mana kerajaan tidak harus mengikut suara rakyat yang kurang logik hinggakan semuanya kalau boleh mahu disubsidikan atau dipercumakan.Minyak pun mahu percuma jika boleh,air pun mahu percuma jika boleh,itu situasi yang kurang logik,air percuma memang ada,iaitu air sungai,jika hendak percuma minum sahaja air sungai.Minyak boleh percuma,gali sahaja minyak dengan tulang empat kerat sendiri.
Lantaran itu ketidakwajaran sesetengah rakyat Malaysia begitu ketara sekali,kerana tidak boleh berfikir dengan waras lagi,memang harga minyak naik,namun janganlah meminta penyelesaian yang mudah,sedangkan selama ini tidak pernah bersyukur dengan apa yang ada.
Jika miskin,hiduplah dengan cara miskin.Jika kaya hiduplah dengan cara kaya,dan yang kaya membantu yang miskin.Bukannya yang kaya juga mahu akan subsidi.


Yang penting para peniaga perlu telus dalam menjalankan perniagaan masing-masing,kepada yang beragama Islam tentu menerima kehidupan ini adalah pentas ujian-kekadang mewah kekadang susah.Oleh itu buanglah sikap mentaliti percuma.












1 comment:

Unknown said...

artikel yang menarik... teruskan usahamu... salam perjuangan