Wednesday, June 4, 2008

Harga Petrol dipam naik.

Kerajaan belanja RM13.7 bilion hasil penstrukturan harga bahan api, levi untuk kurang beban rakyatPUTRAJAYA: Kerajaan menganggarkan memperoleh penjimatan RM13.7 bilion menerusi penstrukturan semula subsidi petrol, diesel dan gas serta pendapatan levi yang dikenakan terhadap syarikat penjana tenaga bebas (IPP) dan pengeluar minyak kelapa sawit (POP). Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, penjimatan itu akan dibelanjakan semula bagi kepentingan rakyat dengan RM4 bilion diagihkan untuk dasar jaminan bekalan makanan negara, subsidi minyak masak (RM1.5 bilion), subsidi pembelian beras import (RM400 juta), subsidi tepung (RM200 juta), subsidi roti (RM100 juta) dan subsidi petrol, diesel dan gas (RM7.5 bilion).



-Para mahasiswa yang dihormati,penulis amat terkejut kerana kerajaan Malaysia masih memberikan ruang bantuan kepada rakyat ,ini berikutan kenaikan harga minyak hanya kadar peratusan yang sederhana berbanding negara asia yang lain.Sepatutnya dalam keadaan harga global minyak yang melambung ini,kerajaan tidak wajar mengadakan subsidi dan potongan harga tertentu kepada rakyat.Namun penulis bersyukur kerana kepimpinan Pak Lah dan menteri-menteri berlapang dada dan mengambil jalan wajar untuk menjaga kesejahteraan rakyat Malaysia terutamanya golongan berpendapatan rendah.


-Lantaran itu kenaikan kadar baru harga minyak ini membawa kepada beberapa pemerhatian berikut,

1)dapat menilai tahap keupayaan rakyat mempunyai rasa syukur.

nilai-nilai manusia yang tidak bersyukur ialah,

-hanya mencari salah orang lain dan berkata dia sahaja yang betul,namun dia itu hanya pandai menuding jari tetapi tidak berbuat apa-apa.

-tahu bahawa ketika ini sudah tiba masa untuk berjimat cermat tetapi masih lagi tidak mengubah gaya hidup mewah.

-manusia yang bersyukur akan sentiasa berfikir untuk mengatasi masalah yang dihadapi,contohnya kepimpinan Pak Lah dan para menterinya.

-Sesungguhnya Allah menguji kamu dan melihat akan rasa syukur kamu.

No comments: